АНАЛИЗА ПРИПОВЕТКЕ "ПИЛИПЕНДА" СИМЕ МАТАВУЉА (8. РАЗРЕД)

 

Драги осмаци,

Пред нама је час обраде наставне јединице ''Пилипенда''. Циљ анализе приповетке је да се упознате са самим књижевним делом и специфичним карактеристикама времена у коме је дело настало. Дакле, вратићемо се у прошлост и покушати да оживимо атмосферу времена  и друштвено-историјски контекст који је значајан за идејну основицу самог дела. 

У уводном делу часа се упознајемо са животом и радом аутора приповетке.

Друштвено-историјски контекст: историјски гледано, описује се период који се везује за тешак положај сељака правослвне вере у Далмацији у 19. веку, дакле, у времену владавине Аустрије која је давала повластице онима који пређу у католичанство, тј. поунијате се. Време владавине Аустрије над Далмацијом. Крај је захватила глад. Аустријска власт даје жито онима који се покрсте – пређу у унијатску веру, али Пилипенда одбија да се покрсти мада зна да га чека глад. Он је прави представник човека истрајног у вери и својим идеалима, јер је вера за њега ознака народности и њега као човека од карактера.

Време дешавања радње:  година 1843.

Место дешавања радње: село К. у горњој Далмацији. Село се разасуло на једном рубу равнице, под брежуљцима... најсиромашније село Петрова поља. 

Звучни запис приповетке можеш наћи овде:
https://youtu.be/BAzGmNj1kx0

ИСТРАЖИВАЧКИ ЗАДАЦИ ЗА УЧЕНИКЕ:

1.       ЖИВОТ И ДЕЛО ПИСЦА:

Истражи ко је био Симо Матавуљ; напиши неколико биографских података о аутору. Можда ти може помоћи и овај линк: https://nastavanadaljinu.blogspot.com/2020/11/blog-post_3.html



2.       ЖАНРОВСКЕ ОДРЕДНИЦЕ:

Јасно је да је реч о приповеци као књижевној врсти. Напиши сам који је књижевни род у питању.

КЊИЖЕВНИ РОД: ______________________________

КЊИЖЕВНА ВРСТА: ____________________________

 

3.       ТЕМАТСКО-МОТИВСКА АНАЛИЗА:

 

Одреди тему и мотиве:

ИДЕЈА ДЕЛА је Матавуљева жеља да овековечи истрајност појединаца у борби за очување вере што заправо симболизује борбу појединца за очување свог националног идентитета.

Покушај да формулишеш тему тако што ћеш је повезати са основном идејом: О чему говори ова приповетка? Како живе Пилипенда и његова жена? Да ли се тај живот може побољшати и која би била цена тога? Да ли Пилип Бакљина пристаје да се покатоличи?

 

ТЕМА: _________________________________________________

 

Однос динамичких и статичких мотива је веома важан за мотивацију саме радње.

Подсетимо се ДИНАМИЧКИХ  и СТАТИЧКИХ МОТИВА.

 

ПРИМЕТИЋЕШ  ДА ЈЕ МНОГО ОПИСА КОЈИ СТАЛНО ПРЕКИДАЈУ РАДЊУ. ШТА (КО) СЕ СВЕ ОПИСУЈЕ? ОДГОВОР: __________________________________________

 

Наведи неколико ДИНАМИЧКИХ МОТИВА.

ДИНАМИЧКИ МОТИВИ: ______________________________________________

 

КАКО СЕ ЗОВЕ ПОСТУПАК ОПИСИВАЊА:

А) НАРАЦИЈА;      Б) ДЕСКРИПЦИЈА;      В) РЕТРОСПЕКЦИЈА

Каква је Пилипендина кућа?

Како изгледа унутрашњост куће у којој живе Пилипенда и Јела?

На основу описа амбијента у коме живе Пилип и Јела изнеси своје мишљење о животу ликова и њиховом социјалном положају. Обратити пажњу на екстеријер и на појединости које указују на сиромаштво породице Пилипа Бакљине.

 

Питање за тебе:

ЕКСТЕРИЈЕР И ЕНТЕРИЈЕР БИ БИЛИ ДЕО: 

А) СТАТИЧКЕ МОТИВАЦИЈЕ     ИЛИ      б) ДЕО ДИНАМИЧКЕ МОТИВАЦИЈЕ.

 

О ДЕСКРИПЦИЈИ, КАО ОБЛИКУ ПРИПОВЕДЊА-НАРАЦИЈЕ, МОЖЕШ ПРОЧИТАТИ ОВДЕ (ПОДСЕТНИК ГРАДИВА ИЗ 5. РАЗРЕДА):  https://nastavanadaljinu.blogspot.com/2020/05/5_18.html

 

Једни мотиви ПОКРЕЋУ РАДЊУ МОТИВИШУЋИ ЈЕ ДА ИМА СВОЈ ПРИРОДНИ ТОК, А ДРУГА ВРСТА МОТИВА УСПОРАВА РАДЊУ.

ОДГОВОРИ НА ПИТАЊЕ: КАКО ЈЕ РАДЊА МОТИВИСАНА?

А) РАДЊА ЈЕ МОТИВИСАНА ИСКЉУЧИВО ДИНАМИЧКИ, ЈЕР ДОМИНИРАЈУ ДИНАМИЧКИ МОТИВИ;

Б) РАДЊА ЈЕ МОТИВИСАНА ИСКЉУЧИВО СТАТИЧКИ, ЈЕР ДОМИНИРАЈУ ИСКЉУЧИВО СТАТИЧКИ МОТИВИ;

В) РАДЊА ЈЕ МОТИВИСАНА И СТАТИЧКИ И ДИНАМИЧКИ, ШТО ЗНАЧИ ДА ЈЕ МОТИВАЦИЈА ДИНАМИЧКО-СТАТИЧКА ЗБОГ ПРИСУСТВА И ЈЕДНИХ И ДРУГИХ МОТИВА.

 

 


4.       КАРАКТЕРИЗАЦИЈА ЈУНАКА:

Обрати пажњу на ВЕРБАЛНУ, ПСИХОЛОШКУ И ЕТИЧКУ (МОРАЛНУ) КАРАКТЕРИЗАЦИЈУ ЈУНАКА.

НАПИШИ КАКАВ ЈЕ ПИЛИПЕНДА, ГЛАВНИ ЈУНАК ПРИПОВЕТКЕ, НА ОСНОВУ ГОВОРА И ПОСТУПАКА ЈУНАКА?

ОВО ЋЕ ТИ БИТИ ПОМОЋНЕ СМЕРНИЦЕ У РАСВЕТЉАВАЊУ КАРАКТЕРИЗАЦИЈЕ ГЛАВНОГ ЈУНАКА:

КАКАВ ЈЕ ОН У СВОЈОЈ ПРАВОСЛАВНОЈ ВЕРИ, ДА ЛИ ЋЕ ЗБОГ БРОЈНИХ ПОВЛАСТИЦА КОЈЕ НУДИ АУСТРО-УГАРСКА МОНАРХИЈА ПИЛИП БАКЉИНА БИТИ СПРЕМАН ДА СЕ ПОНИЈАТИ И ОДРЕКНЕ СВОЈЕ ВЕРЕ?

КО СЕ ПОУНИЈАТИО, ТЈ. ПОКАТОЛИЧИО? КАКО СЕ ЗОВЕ ТАЈ ЈУНАК И ШТА САЗНАЈЕШ НА ОСНОВУ ЊЕГОВОГ РАЗГОВОРА СА ПИЛИПЕНДОМ О „ЦАРСКОЈ ВЕРИ“?

Направићемо корелацију са верском наставом, као што смо и са историјом!

УНИЈАЋЕЊЕ ЈЕ ПРОЦЕС ПОКАТОЛИЧАВАЊА.

ПОСТОЈИ БИБЛИЈСКА ПРИЧА НАЗВАНА КЊИГА О ЈОВУ У КОЈОЈ БОГ КУША ПРАВЕДНИКА ЈОВА РАЗНИМ НЕДАЋАМА НЕ БИ ЛИ ТЕСТИРАО ЊЕГОВУ ВЕРУ. ЈОВ ЈЕ СВА ИСКУШЕЊА ХРАБРО ПОДНЕО И ОСТАО ИСТРАЈАН У ВЕРИ НЕ ОДРИЧУЋИ СЕ ВЕРЕ.

ПИТАЊЕ ЗА ТЕБЕ:

-       ЗАПАЖАШ ЛИ СЛИЧНОСТ ИЗМЕЂУ ЈОВА И ПИЛИПЕНДЕ? У ЧЕМУ СЕ ОГЛЕДА ТА СЛИЧНОСТ? ШТА ТО ЗНАЧИ КАДА ПИСАЦ НАПИШЕ ДА СЕ ПИЛИПЕНДА „МОЛИ СРПСКОМ РИСТУ“? ДА ЛИ ЈЕ ПИЛПИНЕДА ПОКАЗАО  ТАЧНОСТ ТВРДЊЕ ДА СУ НАЈСИРОМАШНИЈИ ПОНЕКАД НАЈТВРЂИ У ВЕРИ?

 

ДА ЛИ ЈЕ ПИЛИПЕНДА ЈАК У ПСИХОЛОШКОМ СМИСЛУ? У КОЈОЈ МЕРИ ЈЕ ОН МОРАЛАН ЈУНАК И ЗАШТО; КОЈЕ ГА ТО ОСОБИНЕ КРАСЕ?  

 

5.       ОБЛИЦИ ПРИПОВЕДАЊА (ВИДОВИ КАЗИВАЊА):

1.      ОПИСИВАЊЕ (ДЕСКРИПЦИЈА)

ЕНТЕРИЈЕР

ЕКСТЕРИЈЕР

ПОРТРЕТ – Пилипенда, Јела, Јован Кљако; магарац Куријел

2.      ДИЈАЛОГ

3.      ПРИПОВЕДАЊЕ (НАРАЦИЈА) У 3. ЛИЦУ

 

6.       ЈЕЗИЧКОСТИЛСКА АНАЛИЗА:

 

ОДРЕЂЕНЕ НАРОДНЕ ИЗРЕКЕ МОГУ ОДГОВАРАТИ ИДЕЈАМА И ПОРУКАМА ОВОГ ДЕЛА. ПАЖЉИВО ИХ ПРОЧИТАЈ И ОДАБЕРИ БАР 3 КОЈЕ БИ БИЛЕ ОДГОВАРАЈУЋЕ. ПО ТВОМ МИШЉЕЊУ, ТО СУ:

-       Боље је у колиби певати него у двору плакати.

-       Боље ти је изгубити главу него своју огрешити душу.

-       За образ све, образ ни за шта.

-       Злато се у ватри пробира, а човек у несрећи.

-       На муци се познају јунаци.

-       Најсиромашнији су најтврђи у вери.

-       Пара врти где бургија неће.


ЈЕЗИК У ДЕЛУ ЈЕ ВЕОМА СПЕЦИФИЧАН, СТОГА ЋЕМО СЕ ПОСВЕТИТИ ЛЕКСИЧКОМ СЛОЈУ.

ЛЕКСИКА У ДЕЛУ:

Имај на уму да приповетка обилује бројним провинцијализмима, дијалектизмима и архаизмима. Зато ћемо тумачити непознатих и мање познате речи;

 

Твој задатак је да НАПРАВИШ ЛЕКСИКОН (речник) НЕПОЗНАТИХ ИЛИ МАЊЕ ПОЗНАТИХ РЕЧИ И ИЗРАЗА.

Напомена: нека ти појмовник непознатих речи из Читанке буде пример  и својеврсни модел за прављење лексикона (речника).




 СТИЛСКЕ ФИГУРЕ:

 Од стилских фигура посебно се издваја симбол. следећи линк ће те упутити на текст који расветљава симболику тескта. 

Посебан чланак на блогу о симболима у делу ћеш пронаћи овде: https://nastavanadaljinu.blogspot.com/2020/11/blog-post.html

СИМБОЛИ У ДЕЛУ:

ПИЛИП 

 МАГАРАЦ КУРИЈЕЛ

КОКОШКА ПИРГА 

БРОЈ ТРИ 

 ЈОВАН КЉАКО 

ПОВЕЗАЧА

 

 

НА КРАЈУ ЛЕЦИЈЕ:

Кључне речи:

 

*     Приповетка;

*     Портрет;

*     Екстеријер;

*     Ентеријер;

*     Пејзаж;

*     Приповедање;

*     Симболи...

 

 

*     Библија;

*     Књига о Јову;

*     Чудо о Варламу;

*     Магарац;

*     Број три;

*     Куријел;

*     Пирга;

*     Марама;

*     Статички и динамички мотиви.

 

лекцију приредила: Ана Хранисављевић

Comments