Драги осмаци,
Пред нама је час обраде наставне јединице ''Пилипенда''. Циљ анализе приповетке је да се упознате са самим књижевним делом и специфичним карактеристикама времена у коме је дело настало. Дакле, вратићемо се у прошлост и покушати да оживимо атмосферу времена и друштвено-историјски контекст који је значајан за идејну основицу самог дела.
У уводном делу часа се упознајемо са животом и радом аутора приповетке.
Друштвено-историјски контекст: историјски гледано, описује се период који се везује за тешак положај сељака правослвне вере у Далмацији у 19. веку, дакле, у времену владавине Аустрије која је давала повластице онима који пређу у католичанство, тј. поунијате се. Време владавине Аустрије над Далмацијом. Крај је захватила глад. Аустријска власт даје жито онима који се покрсте – пређу у унијатску веру, али Пилипенда одбија да се покрсти мада зна да га чека глад. Он је прави представник човека истрајног у вери и својим идеалима, јер је вера за њега ознака народности и њега као човека од карактера.
Време дешавања радње: година 1843.
Место дешавања радње: село К. у горњој Далмацији. Село се разасуло на једном рубу равнице, под брежуљцима... најсиромашније село Петрова поља.
Звучни запис приповетке можеш наћи овде:
https://youtu.be/BAzGmNj1kx0
ИСТРАЖИВАЧКИ ЗАДАЦИ ЗА УЧЕНИКЕ:
1. ЖИВОТ И ДЕЛО ПИСЦА:
Истражи ко
је био Симо Матавуљ; напиши неколико биографских података о аутору. Можда ти може помоћи и овај линк: https://nastavanadaljinu.blogspot.com/2020/11/blog-post_3.html
2. ЖАНРОВСКЕ ОДРЕДНИЦЕ:
Јасно је да је реч о приповеци као књижевној врсти. Напиши сам који је књижевни род у питању.
КЊИЖЕВНИ РОД: ______________________________
КЊИЖЕВНА ВРСТА: ____________________________
3. ТЕМАТСКО-МОТИВСКА АНАЛИЗА:
Одреди тему и мотиве:
ИДЕЈА ДЕЛА је Матавуљева жеља да овековечи истрајност појединаца у борби за очување вере што заправо симболизује борбу појединца за очување свог националног идентитета.
Покушај да формулишеш тему тако што ћеш је повезати са основном идејом: О чему говори ова приповетка? Како живе Пилипенда и његова жена? Да ли се тај живот може побољшати и која би била цена тога? Да ли Пилип Бакљина пристаје да се покатоличи?
ТЕМА: _________________________________________________
Однос динамичких и статичких мотива је веома важан за мотивацију саме радње.
Подсетимо се ДИНАМИЧКИХ и СТАТИЧКИХ МОТИВА.
ПРИМЕТИЋЕШ ДА ЈЕ МНОГО ОПИСА КОЈИ СТАЛНО ПРЕКИДАЈУ РАДЊУ. ШТА (КО) СЕ СВЕ ОПИСУЈЕ? ОДГОВОР: __________________________________________
Наведи неколико ДИНАМИЧКИХ МОТИВА.
ДИНАМИЧКИ МОТИВИ: ______________________________________________
КАКО СЕ ЗОВЕ ПОСТУПАК ОПИСИВАЊА:
А) НАРАЦИЈА; Б) ДЕСКРИПЦИЈА; В) РЕТРОСПЕКЦИЈА
Каква је Пилипендина кућа?
Како изгледа унутрашњост куће у којој живе Пилипенда и Јела?
На основу описа амбијента у коме живе Пилип и Јела изнеси своје мишљење о животу ликова и њиховом социјалном положају. Обратити пажњу на екстеријер и на појединости које указују на сиромаштво породице Пилипа Бакљине.
Питање за тебе:
ЕКСТЕРИЈЕР И ЕНТЕРИЈЕР БИ БИЛИ ДЕО:
А) СТАТИЧКЕ МОТИВАЦИЈЕ ИЛИ б) ДЕО ДИНАМИЧКЕ МОТИВАЦИЈЕ.
О ДЕСКРИПЦИЈИ, КАО ОБЛИКУ ПРИПОВЕДЊА-НАРАЦИЈЕ, МОЖЕШ ПРОЧИТАТИ ОВДЕ (ПОДСЕТНИК ГРАДИВА ИЗ 5. РАЗРЕДА): https://nastavanadaljinu.blogspot.com/2020/05/5_18.html
Једни мотиви ПОКРЕЋУ РАДЊУ МОТИВИШУЋИ ЈЕ ДА ИМА СВОЈ ПРИРОДНИ ТОК, А ДРУГА ВРСТА МОТИВА УСПОРАВА РАДЊУ.
ОДГОВОРИ НА ПИТАЊЕ: КАКО ЈЕ РАДЊА МОТИВИСАНА?
А) РАДЊА ЈЕ МОТИВИСАНА ИСКЉУЧИВО ДИНАМИЧКИ, ЈЕР ДОМИНИРАЈУ ДИНАМИЧКИ МОТИВИ;
Б) РАДЊА ЈЕ МОТИВИСАНА ИСКЉУЧИВО СТАТИЧКИ, ЈЕР ДОМИНИРАЈУ ИСКЉУЧИВО СТАТИЧКИ МОТИВИ;
В) РАДЊА ЈЕ МОТИВИСАНА И СТАТИЧКИ И ДИНАМИЧКИ, ШТО ЗНАЧИ ДА ЈЕ МОТИВАЦИЈА ДИНАМИЧКО-СТАТИЧКА ЗБОГ ПРИСУСТВА И ЈЕДНИХ И ДРУГИХ МОТИВА.
4. КАРАКТЕРИЗАЦИЈА ЈУНАКА:
Обрати пажњу на ВЕРБАЛНУ, ПСИХОЛОШКУ И ЕТИЧКУ (МОРАЛНУ) КАРАКТЕРИЗАЦИЈУ ЈУНАКА.
НАПИШИ КАКАВ ЈЕ ПИЛИПЕНДА, ГЛАВНИ ЈУНАК ПРИПОВЕТКЕ, НА ОСНОВУ ГОВОРА И ПОСТУПАКА ЈУНАКА?
ОВО ЋЕ ТИ БИТИ ПОМОЋНЕ СМЕРНИЦЕ У РАСВЕТЉАВАЊУ КАРАКТЕРИЗАЦИЈЕ ГЛАВНОГ ЈУНАКА:
КАКАВ ЈЕ ОН У СВОЈОЈ ПРАВОСЛАВНОЈ ВЕРИ, ДА ЛИ ЋЕ ЗБОГ БРОЈНИХ ПОВЛАСТИЦА КОЈЕ НУДИ АУСТРО-УГАРСКА МОНАРХИЈА ПИЛИП БАКЉИНА БИТИ СПРЕМАН ДА СЕ ПОНИЈАТИ И ОДРЕКНЕ СВОЈЕ ВЕРЕ?
КО СЕ ПОУНИЈАТИО, ТЈ. ПОКАТОЛИЧИО? КАКО СЕ ЗОВЕ ТАЈ ЈУНАК И ШТА САЗНАЈЕШ НА ОСНОВУ ЊЕГОВОГ РАЗГОВОРА СА ПИЛИПЕНДОМ О „ЦАРСКОЈ ВЕРИ“?
Направићемо корелацију са верском наставом, као што смо и са историјом!
УНИЈАЋЕЊЕ ЈЕ ПРОЦЕС ПОКАТОЛИЧАВАЊА.
ПОСТОЈИ БИБЛИЈСКА ПРИЧА НАЗВАНА КЊИГА О ЈОВУ У КОЈОЈ БОГ КУША ПРАВЕДНИКА ЈОВА РАЗНИМ НЕДАЋАМА НЕ БИ ЛИ ТЕСТИРАО ЊЕГОВУ ВЕРУ. ЈОВ ЈЕ СВА ИСКУШЕЊА ХРАБРО ПОДНЕО И ОСТАО ИСТРАЈАН У ВЕРИ НЕ ОДРИЧУЋИ СЕ ВЕРЕ.
ПИТАЊЕ ЗА ТЕБЕ:
- ЗАПАЖАШ ЛИ СЛИЧНОСТ ИЗМЕЂУ ЈОВА И ПИЛИПЕНДЕ? У ЧЕМУ СЕ ОГЛЕДА ТА СЛИЧНОСТ? ШТА ТО ЗНАЧИ КАДА ПИСАЦ НАПИШЕ ДА СЕ ПИЛИПЕНДА „МОЛИ СРПСКОМ РИСТУ“? ДА ЛИ ЈЕ ПИЛПИНЕДА ПОКАЗАО ТАЧНОСТ ТВРДЊЕ ДА СУ НАЈСИРОМАШНИЈИ ПОНЕКАД НАЈТВРЂИ У ВЕРИ?
ДА ЛИ ЈЕ ПИЛИПЕНДА ЈАК У ПСИХОЛОШКОМ СМИСЛУ? У КОЈОЈ МЕРИ ЈЕ ОН МОРАЛАН ЈУНАК И ЗАШТО; КОЈЕ ГА ТО ОСОБИНЕ КРАСЕ?
5. ОБЛИЦИ ПРИПОВЕДАЊА (ВИДОВИ КАЗИВАЊА):
1. ОПИСИВАЊЕ (ДЕСКРИПЦИЈА)
ЕНТЕРИЈЕР
ЕКСТЕРИЈЕР
ПОРТРЕТ – Пилипенда, Јела, Јован Кљако; магарац Куријел
2. ДИЈАЛОГ
3. ПРИПОВЕДАЊЕ (НАРАЦИЈА) У 3. ЛИЦУ
6. ЈЕЗИЧКОСТИЛСКА АНАЛИЗА:
ОДРЕЂЕНЕ НАРОДНЕ ИЗРЕКЕ МОГУ ОДГОВАРАТИ ИДЕЈАМА И ПОРУКАМА ОВОГ ДЕЛА. ПАЖЉИВО ИХ ПРОЧИТАЈ И ОДАБЕРИ БАР 3 КОЈЕ БИ БИЛЕ ОДГОВАРАЈУЋЕ. ПО ТВОМ МИШЉЕЊУ, ТО СУ:
- Боље је у колиби певати него у двору плакати.
- Боље ти је изгубити главу него своју огрешити душу.
- За образ све, образ ни за шта.
- Злато се у ватри пробира, а човек у несрећи.
- На муци се познају јунаци.
- Најсиромашнији су најтврђи у вери.
- Пара врти где бургија неће.
ЈЕЗИК У ДЕЛУ ЈЕ ВЕОМА СПЕЦИФИЧАН,
СТОГА ЋЕМО СЕ ПОСВЕТИТИ ЛЕКСИЧКОМ СЛОЈУ.
ЛЕКСИКА У ДЕЛУ:
Имај на уму да приповетка обилује бројним провинцијализмима, дијалектизмима и архаизмима. Зато ћемо тумачити непознатих и мање познате речи;
Твој задатак је да НАПРАВИШ ЛЕКСИКОН (речник) НЕПОЗНАТИХ ИЛИ МАЊЕ ПОЗНАТИХ РЕЧИ И ИЗРАЗА.
Напомена: нека ти појмовник непознатих речи из Читанке буде пример и својеврсни модел за прављење лексикона (речника).
СТИЛСКЕ ФИГУРЕ:
Од стилских фигура посебно се издваја симбол. следећи линк ће те упутити на текст који расветљава симболику тескта.
Посебан чланак на блогу о симболима у делу ћеш пронаћи овде: https://nastavanadaljinu.blogspot.com/2020/11/blog-post.html
СИМБОЛИ У ДЕЛУ:
ПИЛИП
МАГАРАЦ КУРИЈЕЛ
КОКОШКА ПИРГА
БРОЈ ТРИ
ЈОВАН КЉАКО
ПОВЕЗАЧА
НА КРАЈУ ЛЕЦИЈЕ:
Кључне речи:
Приповетка; Портрет; Екстеријер; Ентеријер; Пејзаж; Приповедање; Симболи...
|
Библија; Књига о Јову; Чудо о Варламу; Магарац; Број три; Куријел; Пирга; Марама; Статички и динамички мотиви. |
лекцију приредила: Ана Хранисављевић
Comments
Post a Comment