КАДА ТРАЖИМО СТИЛСКЕ ФИГУРЕ У ПРИПОВЕЦИ "ПИЛИПЕНДА", НЕ СМЕМО ДА ЗАОБИЂЕМО БОГАТСТВО СИМБОЛА. ДАКЛЕ, СИМБОЛИ У ОВОМ ДЕЛУ ПОВЕЗАНИ СУ СА БИБЛИЈСКИМ СИМБОЛИМА.
ЗАТО НАМ ЈЕ КОРЕЛАЦИЈА СА ВЕРОНАУКОМ НЕОПХОДНА. :)
ВАША НАСТАВНИЦА ЋЕ ЦИТИРАТИ ЈЕДНУ СТУДИЈУ.
СИМБОЛИ У ДЕЛУ:
ПИЛИП
МАГАРАЦ КУРИЈЕЛ
КОКОШКА ПИРГА
БРОЈ ТРИ
ЈОВАН КЉАКО
ПОВЕЗАЧА
При анализи симбола ослонићемо се на стручни чланак Љиљане Јанковић:
„ИЗМЕЂУ ВЕРЕ И ВЕЧЕРЕ - ПРОБЛЕМ ИДЕНТИТЕТА’’
СИМБОЛИКА ИМЕНА У ПИЛИПЕНДИ СИМЕ МАТАВУЉА
СИМБОЛИКА ИМЕНА У ПИЛИПЕНДИ
СИМЕ МАТАВУЉА
Библијски текст није само за Матавуља илустративни, већ је и залиха симбола који се повезују са савременим, актуелним темама реалистичке поетике.
Ø СИМБОЛИКА ИМЕНА ПИЛИП БАКЉИНА~ Пилип, чије име се у Библији доводи у везу са множењем хлебова, а презиме Бакљина са светлошћу, представља светло вере, коју чини неизмерна снага и племенитост да се и по цену глади не изда душа.
Ø МАГАРАЦ КУРИЈЕЛ~ У имену Пилипендиног магарца Куријела садржана је извесна симболика. Реч “куријалисти” означава католике, који признају папи неограничену власт у цркви. Магарац се у нашем народу поистовећује са тупошћу и глупошћу. Да ли је Матавуљ назвавши магарца Куријелом хтео да деградира представнике римокатоличке цркве? Петрово поље и убого село Кричке у њему, асоцира својим именом на апостола Петра, који се три пута одрекао Христа, као што су се и Пилипендини сународници одрекли своје вере прадедовске. После Тајне вечере свети Петар се одрекао Христа, док Пилипенда и по цену физичког нестанка не жели да превери, па зато представља живи прекор својим сународницима истрајношћу и борбом за властити идентитет.
Ако направимо паралелу између Библије и представљања магарца у њој и Куријела у Пилипенди, долазимо до занимљивог истраживања.
На магарећим леђима Јосиф одводи Марију у Египат. Христос на магарици победоносно улази у Јерусалим. Она библијски представља мир, сиромаштво, стрпљивост. Магарац се сто седамдесет и три пута појављује у Библији. Стећи много магараца представља знак благостања. У Библији се спомињу чудеса у вези са магарицом. Магарица се три пута уклања са пута анђелу Господњем, који држи исукан мач. Она скрене са стазе и пређе преко поља. Валам, њен господар, удара је због тога. У речима магаричиним, јер Господ проговара кроз њена уста, налазимо сличност са Пилипендом: "Што сам ти учинила да си ме тукао три пута? Зар ја нисам твоја магарица на којој си јахао свега свога века до данас? Јесам ли ти обичавала овако?" На крају приповетке Пилипенда удара свога магарца, верног помагача у борби за опстанак и седне на ивицу пута и заплаче се што је искалио бес на недужној животињи. Валам плаче на крају павши на колена што је неправедно поступио према магарици која му је спасла живот.
Ø КОКОШКА ПИРГА ~Симболика постоји и у имену Пилипендине кокошке Пирге. Грчка реч “пиргос” значи тврђава, кула саграђена уз манастир за одбрану од гусара. Пилипенда не жели да прода Пиргу, иако жена Јела нема повезачу да иде у цркву на причест, а гологлава не може. И Пирга је Пилипендина духовна одбрана против оних ,који желе да замру српска огњишта.
Ø СИМБОЛИКА БРОЈА ТРИ~ Зашто Билеам три пута удара магарца? Зашто се свети Петар три пута одриче Христа? Зашто Јован Кљако три пута куша Пилипенду? У хришћанству се број три сматра светим небеским бројем: света су тројица: Отац, Син и Свети дух; три су теолошке врлине: љубав, вера и нада. Пут посвећења Христа трајао је три године, од крштења у Јордану до васкрснућа. Три су дара мудраца са Истока Христу као Богу, цару, жртви; трећег дана након распећа Христ се јавио ученицима.
Ø СИМБОЛИКА ИМЕНА ЈОВАНА КЉАКА– кљакавост значи хромост, што је један од ђавољих атрибута. Јован Кљако три пута куша Пилипенду. Он је био верник, који издаје себе, своја начела зарад физичког опстанка, по цену да изгуби душу. Кљако превери и на тај начин се приклања онима, који су желели да покопају све што је српско, да погазе српски национални идентитет.
Ø СИМБОЛИКА ПОВЕЗАЧЕ МАРАМЕ~ Муж је глава жени, као што је Христос глава цркве („ Посланица Коринћанима“).
Comments
Post a Comment