Вежбања! Непроменљиве врсте речи, глаголски прилози, трпни глаголски придев, потенцијал, императив и футур II

 Драги ученици,

Време је да утврдимо градиво из одређених области. Покушајте решити што већи број задатака, а вредновање ћемо извршити у школи.

Наставница Ана Х.

1.      Подвуци правилно написане глаголске облике (10):

ОСВОЈ,  ОСВОЈИ,  УВЕЗЕН,  УВЕЖЕН,  СПАСЕН, СПАШЕН, БИЈО, БИО,  ПЛАЧУЋИ, ПЛАКАЈУЋИ, ИСПЕЧИТЕ, ИСПЕЦИТЕ,  НЕВИДЕВШИ,   НЕ ВИДЕВШИ,  (МИ) БИ ДОШЛИ,  (МИ) БИСМО ДОШЛИ, ВУЧУЋИ, ВУКУЋИ

 

2.      Заокружи тачне тврдње (3):

А) Глаголски прилог садашњи гради се од глагола свршеног вида;

Б) Глаголски прилог прошли гради се од глагола свршеног вида;

В) Промена именских речи зове се конјугација;

Г) Промена глагола назива се конјугација;

Д) Компарацију могу имати само придеви;

Ђ) Компарацију могу имати придеви и неки прилози.

 

3.      Заокружи непроменљиве речи (6):

А,    ЧОВЕК,    ЕХ,    ИГРАТИ,    ИЛИ,    ЗАТО,  ЛЕПШИ,    МОЈ,    ПЉУС,   ПУЦАЈТЕ,    УЗ

 

4.      Поред сваке групе речи напиши да ли је реч о ВЕЗНИЦИМА, ПРИЛОЗИМА или УЗВИЦИМА:

А) ЈОЈ, МАЦ-МАЦ, ХЕЈ, ФИЈУ, БЉУЦ _____________________

Б) И, ИЛИ, НО, НЕГО, ВЕЋ, ДОК, ИЛИ, ЈЕР ________________________

В) ДАНАС,  ЈУЧЕ,   ЛЕПО,  ОВОЛИКО, МАЛО, ДАЛЕКО _____________________

 

5.      Разликуј ОПИСНЕ ПРИДЕВЕ ОД ПРИЛОГА ЗА НАЧИН!

 Подвучени су примери придева и прилога. Заокружи ПРИЛОГЕ (4):

Брзо дете брзо трчи. У нашем одељењу брзо су трчали Павле, Ненад и Сања, али је најбрже стазу истрчао Ненад. Он брже трчи од поменутих брзих друагара и другарице.

 

6.      Разликуј ПРЕДЛОГЕ ОД ПРИЛОГА!

 

А) Заокружи предлоге (7):  

Данас сам са Јованом и Луком ишао у школу. На улици смо угледали маленог пса који се тресао од хладноће. Из непознатог правца се одједном појавио аутомобил. Храбро смо поступили када смо подигли руке не бисмо ли упозорили возача да стане на време због пса.

Б) Препиши три прилога из претходних реченица: _________________________________

7.      Разликовање напоредних везника!

Поред сваке групе напиши да ли је реч о САСТАВНИМ, РАСТАВНИМ или СУПРОТНИМ ВЕЗНИЦИМА: А) ИЛИ - _________________;  

Б) И, ПА, ТЕ, НИ, НИТИ - _____________; В) А, АЛИ, НО, НЕГО, ВЕЋ - ___________

8. Наброј све непроменљиве врсте речи: ________________________________________________________________________ .



9. а) Подвуци облике императива: Прво скочи па реци хоп!

Б) Подвуци облик футура II: Ако будем могла, отићи ћу у биоскоп. Желела бих то много.


10. Понуђене глаголе у заградама напиши у 2. лицу мн. императива:

А) _______________чај како бисте се угрејали! Б) ________________чим устанете!

          (попити)                                                               (умити се)

 

11. Допуни следеће реченицима правилним облицима трпног глаголског придева:

 

А) Солитер је ________________ на погрешном месту и зато ће бити ____________ .

                         (направити)                                                                          (срушити)

Б) Правилно је рећи и __________________ и ________________________ .

                                             (спсасити)                               (спасти)

 

 

12. Напиши следеће облике глагола ПИСАТИ:

А) 2. лице јд. женског рода потенцијала: ______________________________

Б) 1. лице мн. мушког рода футура II: ___________________________

В) глаголског прилога прошлог: ___________________

 Г) 2. лица мн. императива: __________________

 

13. Заокружи правилно написане облике глаголског прилога садашњег (8):

МАШУЋИ, МАХАЈУЋИ, ВИЧАЈУЋИ, ВИЧУЋИ,  ОДМАХИВАЈУЋИ,  ОДМАХУЈУЋИ, РАДЕЋИ, РАДУЋИ, ПРТЕРУЈУЋИ, ПРЕТЕРИВАЈУЋИ, ДИШУЋИ, ДИХАЈУЋИ, ПЛАКАЈУЋИ, ПЛАЧУЋИ, СЕКУЋИ, СЕЧУЋИ. 

 

14. Напиши облике глаголског прилога прошлог следећих глагола:

 

нацртати - __________________________; написати - __________________________;

потрчати - ___________________________; наћи - _______________________ .

 

15.  У ком су лицу, броју и роду следећи облици футура II:

А) БУДЕТЕ ТРЧАЛИ       __________________     ______________  _______________

                                                 (лице)                                  (број)                        (род)

Б) БУДУ КУВАЛЕ        _________________    _______________  _________________

                                                 (лице)                               (број)                            (род)

 


Comments