"Десетица" Иван Цанкар (5.разред)

Истраживачки задаци за анализу приповетке „Десетица“ Ивана Цанкара:

1.       Пажљиво прочитај приповетку „Десетица“, а потом се информиши о биографији писца (погледај биографске податке дате у Читанци). Можеш прибележити реч-две о писцу.
2.       Најпре одређујемо књижевни род и врсту овог књижевноуметничког текста.
Тачни одговори су:        
А) Књижевни род: ЕПИКА; књижевна врста: роман
 Б) Књижевни род: ЕПИКА; књижевна врста: приповетка
 В) књижевни род: ЛИРИКА; књижевна врста: описна песма

Тачан одговор напиши у свесци!

3.      Тематско-мотивска анализа
Одреди тему и забележи је:
Тема:
Мотиви;  објасни зашто је ДЕСЕТИЦА важан мотив у овој приповеци; шта она представља за јунака, од кога је он добија, која осећања изазива у њему? Како се дечак осећа и у каква стања запада? Мотив мајчинске љубави је веома битан у  животима свих нас, не само у овом делу. Покушај да се ставиш у улогу нашег јунака и доживиш његова осећања.
Рекли смо да је мотив мања тематска јединица и да постоје динамички и статички мотиви.
Обрати пажњу на статичке мотиве (тичу се описа) и динамичке мотиве (улога им је да мотивишу радњу да има свој ток, да тече).
Забележи какав је однос статичких и динамичких мотива. Који мотиви доминирају, дакле, којих је више?

4.      Подсети се шта је ДЕСКРИПЦИЈА! Присети се описних песма које смо учили и шта значи дескрипција као облик приповедања  (вид нарације). До сада смо се упознали са описом природе и рекли да се тај облик дескрипције зове ПЕЈЗАЖ. За опис лика/јунака  рекли смо да се користи ПОРТРЕТ као обик дескрипције.
Твој задатак је да одабереш један опис, то може бити портрет (опис неког јунака), или енетријер (опис собе или учионице),  или екстеријер (опис спољашњости у тренутку када се јунак нађе на улици рецимо).
Шта се у приповеци „Десетица“ описује?
Одлучи се за најмање један од понуђених описа. Ово су ти помоћне смернице приликом писања:
А) опис  ентеријера (обрати пажњу на опис собе);
Б) лик газадрице;
В) атмосфера у учионици за време и пре почетка часа;

5.      Језичкостилска анализа
Језик у делу: забележи све непознате (или мање познате) речи и појмове и потруди се да пронађеш њихово значење.
Од стилских фигура пронаћи неке од епитета и забележи их. Епитети су веома важни за опис – саму дескрипцију.



Домаћи задатак:
Напиши састав на тему:    „Писмо вољеноj особи (брату/сестри/мајци/оцу...)“
Замисли да пишеш писмо у коме се обраћаш драгој особи. Можеш одабрати било ког члана породице за којег те веже огромна и несебична љубав и са којим имаш посебан однос. Покушај да објасниш зашто баш та особа заузима посебно место у твом срцу и зашто је важна. Опиши осећања која вас везују.
Овај састав је уједно требало да буде и припрема за писмени задатак. Потруди се да га напишеш поштујући правописна правила!
Срећно!

Наставница Ана Хранисављевић

Comments

  1. Biografija pisca
    Ivan Cankar je rodjen 1876. godine u Vrhniki pored Ljubljane.Bio je slovenacki pripovedac,romansijer i dramski pisac.Najpoznatije pripovetke su mu ,,Sluga Jernej i njegovo pravo'', ,,Soljica kafe'' , ,,Desetica''.Pisao je i romane.Umro je 1918. godine u Ljubljani.
    Knjizevni rod:EPIKA
    Knjizevna vrsta:PRIPOVETKA
    Tema:Majcino pismo vraca tuznom i usamljenom decaku osmeh na lice.
    Desetica je vazan motiv zato sto je nju decak dobio od majke.U njemu izaziva osecaj srece.
    Ima vise statickih motiva.
    U pripoveci ,,Desetica" se opisuje:enterijer,lik gazdarice,atmosfera u ucionici za vreme i pre pocetka casa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Одлично, Анђела! Хвала на овом одговору!

      Delete

Post a Comment