ГЛАГОЛСКИ ОБЛИЦИ

 

1.       Промена глагола по лицима, временима и начинима назива се:

а) конјугација,       б) деклинација

 

2.       OДРЕДИ ИНФИНИТИВНУ И ПРЕЗЕНТСКУ ОСНОВУ ГЛАГОЛА

ПАСТИ СЕДЕТИ СЕСТИ СТИЗАТИ СТИћИ

3.       За глагол  ПРОНАЋИ напиши  ОБЛИКЕ:

Трпног глаголског придева:.____________________; радног глаголског придева (мушки род, једнина): _______________________; глаголског прилога прошлог: _________________

 

4.       А) Подвуци реченице (2) у којима је презент употребљен у релативном значењу:

Седим и гледам филм.                                                   Јуче прошетам до града и сретнем друга.

Сутра морам да гледам филм.                                     Шетам по граду и срећем другаре.       

          

Б)  Заокружи слово испред примера са приповедачким презентом:

1) Јуче у школи добијем петицу на писменом задатку.

2) Данас у школи добијем петицу.

          5.  У примеру: Софија дивно говори два страна језика, презент ГОВОРИ има:

А) квалификативно значење;    Б) приповедачко значење;    в) значење за будућност

 

6.       Задатак спојнице. Повежи бројевима појмове са дефиницијама:

ПОТЕНЦИЈАЛ ___ 1. Њиме се изриче заповест, молба, забрана или савет за вршење радње.     

ИМПЕРАТИВ ____ 2.  Има значење могућности, жеље, намере, услова итд.

ТРПНИ ГЛАГОЛСКИ ПРИДЕВ ___  3. Употребљава се за грађење пасива.                 

 

7.         Напиши аорист следећих глагола:

 

а) (ја)    дотрчати –

б) (они) испасти –

в) (ми)   пронаћи –

г) (она)  изаћи –

 

8.       Допуни реченице одговарајућим облицима аориста глагола стићи, урадити, растужити се:

 

Сања, Јован и ја ______________________  на време, али не _____________________

       све задатке и зато    _____________________________                  .

9.       Подвуци облике 3. л. јд. аориста у следећим реченицама:

а) Може ли Маја да дође код нас?

    Не завршисмо разговор до краја, а Маја већ дође код нас.

 

б) Пре јела врела супа мора да се охлади. Охлади нам се супа од силног чекања!

 

в) Звонило је за почетак часа, а Павле не уђе одмах у учионицу.

    Павле је решио да не уђе први у учионицу.

 

г) Наљути се неко и прекинусмо игру.

    Игра није занимљива ако се неко наљути.

 

10.   Допуни реченицу одговарајућим облицима имперфекта:

Људи  ___________     много о том догађају, који  не ________________ пријатан.

           (говорити)                                                                             (бити)   

11.   У следећим реченицама подвуци глаголе у имперфекту:

а) Они су видели баке које плетијаху вунене џемпере.

 

б) Када су сви били тамо, жене пецијаху дивне колаче.

 

12.   У следећем низу подвуци глаголске облике у плусквамперфекту: (2) 

бејаху учили,  учили су,  читаху,  биле су читале

 

13.   Допуни реченице одговарајућим облицима плусквамперфекта:

а) Разговарали смо са Јованом, који _________________________ због посла.

                                                                     (поранити)     

б) Јана  _____________________      необичан сан када је зазвонио аларм и пробудио је.

                 (сањати)

 

в) Час-------------------------------------------     пре времена.

                              (завршити се)

14.   У сваком пару подвуци правилно написане облике футура I:

урадићу и уради ћу;              наћићемо и наћи ћемо;                 доћи ћеш и доћићеш.

 

15.   Заокружи слова испред реченица у којима препознајеш тачно  написане облике аориста:

а) Дођох, видех, победих!  б) -Ко би дошао код нас?

                                                          -Ми би!

в) Дечаци, да ли бисте желели лопту?      Г) Дечаци, да ли би желели лопту?

 

16.   Подвуци правилне облике 1. и 2. лица једнине презента глагола ЗАСПАТИ:

1. Ја заспим или заспем?                       2. Ти заспиш или заспеш?

 

17.   Глагол БИТИ промени кроз:

А) облике једнине аориста за сва три лица Б) облике множине за сва три лица имперфекта:





 

Comments