1. Промена глагола по лицима, временима и начинима назива се:
а) конјугација, б) деклинација
2. OДРЕДИ ИНФИНИТИВНУ И ПРЕЗЕНТСКУ ОСНОВУ ГЛАГОЛА
ПАСТИ СЕДЕТИ СЕСТИ СТИЗАТИ СТИћИ
3. За глагол ПРОНАЋИ напиши ОБЛИКЕ:
Трпног глаголског придева:.____________________; радног глаголског придева (мушки род, једнина): _______________________; глаголског прилога прошлог: _________________
4. А) Подвуци реченице (2) у којима је презент употребљен у релативном значењу:
Седим и гледам филм. Јуче прошетам до града и сретнем друга.
Сутра морам да гледам филм. Шетам по граду и срећем другаре.
Б) Заокружи слово испред примера са приповедачким презентом:
1) Јуче у школи добијем петицу на писменом задатку.
2) Данас у школи добијем петицу.
5. У примеру: Софија дивно говори два страна језика, презент ГОВОРИ има:
А) квалификативно значење; Б) приповедачко значење; в) значење за будућност
6. Задатак спојнице. Повежи бројевима појмове са дефиницијама:
ПОТЕНЦИЈАЛ ___ 1. Њиме се изриче заповест, молба, забрана или савет за вршење радње.
ИМПЕРАТИВ ____ 2. Има значење могућности, жеље, намере, услова итд.
ТРПНИ ГЛАГОЛСКИ ПРИДЕВ ___ 3. Употребљава се за грађење пасива.
7. Напиши аорист следећих глагола:
а) (ја) дотрчати –
б) (они) испасти –
в) (ми) пронаћи –
г) (она) изаћи –
8. Допуни реченице одговарајућим облицима аориста глагола стићи, урадити, растужити се:
Сања, Јован и ја ______________________ на време, али не _____________________
све задатке и зато _____________________________ .
9. Подвуци облике 3. л. јд. аориста у следећим реченицама:
а) Може ли Маја да дође код нас?
Не завршисмо разговор до краја, а Маја већ дође код нас.
б) Пре јела врела супа мора да се охлади. Охлади нам се супа од силног чекања!
в) Звонило је за почетак часа, а Павле не уђе одмах у учионицу.
Павле је решио да не уђе први у учионицу.
г) Наљути се неко и прекинусмо игру.
Игра није занимљива ако се неко наљути.
10. Допуни реченицу одговарајућим облицима имперфекта:
Људи ___________ много о том догађају, који не ________________ пријатан.
(говорити) (бити)
11. У следећим реченицама подвуци глаголе у имперфекту:
а) Они су видели баке које плетијаху вунене џемпере.
б) Када су сви били тамо, жене пецијаху дивне колаче.
12. У следећем низу подвуци глаголске облике у плусквамперфекту: (2)
бејаху учили, учили су, читаху, биле су читале
13. Допуни реченице одговарајућим облицима плусквамперфекта:
а) Разговарали смо са Јованом, који _________________________ због посла.
(поранити)
б) Јана _____________________ необичан сан када је зазвонио аларм и пробудио је.
(сањати)
в) Час------------------------------------------- пре времена.
(завршити се)
14. У сваком пару подвуци правилно написане облике футура I:
урадићу и уради ћу; наћићемо и наћи ћемо; доћи ћеш и доћићеш.
15. Заокружи слова испред реченица у којима препознајеш тачно написане облике аориста:
а) Дођох, видех, победих! б) -Ко би дошао код нас?
-Ми би!
в) Дечаци, да ли бисте желели лопту? Г) Дечаци, да ли би желели лопту?
16. Подвуци правилне облике 1. и 2. лица једнине презента глагола ЗАСПАТИ:
1. Ја заспим или заспем? 2. Ти заспиш или заспеш?
17. Глагол БИТИ промени кроз:
А) облике једнине аориста за сва три лица Б) облике множине за сва три лица имперфекта:
Comments
Post a Comment