Поштовани осмаци,
Пред вама су смернице које ће вас водити кроз анализу песме "Почетак буне против дахија". Пажљиво прочитајте песму и покушајте да одговорите на тражене захтеве. Можете послушати гусларско извођење ове песме кликом на овај линк :
Срећно!
Наставница Ана Хранисављевић
Препишите:
"Почетак буне против дахија"
народна епска песма
Књижевни род: ЕПИКА
књижевна врста: народна епска песма новијих времена
Тематски круг песама о особођењу Србије и Црне Горе од Турака
Подсетите се Вукове поделе народних епских песама по тематским круговима и по времену постанка! У седмом разреду смо учили песме средњег времена (песме о хајдуцима и ускоцима), а у ранијим разредима смо учили песме старијих времена (преткосовски, косовски, покосовски, неисторијски тематски круг, песме о Марку Краљевићу). Ове године се уче песме новијих времена (устаничка Србија, тј. песме о ослобођењу Србије и Црне Горе).
Пажљиво прочитај песму и одговори на задате захтеве:
Песма почиње УСТАЉЕНИМ ПОЧЕТКОМ И СТИХОМ: "БОЖЕ МИЛИ, ЧУДА ВЕЛИКОГА!"
Такав почетак није случајан. Зашто? Покушај да одговориш какав се ефекат постиже употребом устаљеног почетка:
Одабери и препиши одговор, или формулиши сам/сама:
а) Устаљеним почетком народни певач привлачи пажњу и указује на важност предстојећих догађаја;
б) Устаљеним почетком народни певач жели да узнемири у уплаши слушаоце, односно читаоце.
Прочитај! Свет занимљивости:
"Небом свеци сташе војевати
и прилике различне метати..."
Како можемо објаснити ове стихове и сва небеска знамења?
Да ли је овај "позив" подстакао народ на побуну или их је уплашио?
Неке од небеских прилика које су се тада дешавале су:
- помрачење Месеца (чак 3 пута);
- гром је загрмео на Светога Саву (27.јануара);
- пад комете;
- потпуно помрачење Сунца.
*Тематско-мотивска анализа песме:
Препишите - одаберите одговарајућу тему:
1. Тема: Побуна народа против дахија.
Почетак устанка.
Побуна народа против турског зулума и тираније.
Подизање устанка.
Допиши још неколико мотива из песме!
Мотиви: небеска знамења, најава побуне, предсказање турске пропасти, сеча кнезова, побуна народа, турски зулум ...........
*Језичкостилска анализа песме:
Покушај да објасниш значење фразе: "Кад се дигне кука и мотика!" Може ли се овај фразеологизам применити и на примеру ове песме? На кога се односи то значење и да ли је основно (буквално) или пренесено?
Препиши и анализирај стих: "БОЖЕ МИЛИ! ЧУДА ВЕЛИКОГА!"
Подвуци СТАЛНЕ ЕПИТЕТЕ!
Да ли знаш шта су стални епитети? Јављају се искључиво у усменој (народној) књижевности и увек стоје уз исте речи, нпр. рујно вино, верна љуба, очи чарне/црне, зелена трава, земља црна....
* Композиција песма:
Обрати пажњу на етапе драмске радње ове песме! Покушај да одредиш све етапе.
Експозиција (увод): -Устаљени почетак и небеска знамења као најава важних догађаја;
Заплет:
Кулминација (врхунац радње):
Расплет:
Прочитај ПОДСЕТНИК/ПОЈМОВНИК!!!
Comments
Post a Comment