Пре него што је на Египћане пустио последњу казну
(смрт првенаца), Бог је Мојсију рекао да се народ припреми за полазак тако што
ће спремити посебну вечеру – пасхалну вечеру (Пасха =
Избављење). Требало је припремити посебно јагње и хлеб без квасца, појести све
да ништа не остане, и јести с ногу, јер је ускоро требало кренути на пут. Крвљу
тог пасхалног јагњета су обележавали врата својих кућа да би их заобишао анђео
који је узимао душе првенаца. Успомену на тај дан Јевреји (Израилци) славе и
данас припремајући јагње уз посебну вечеру, и тај празник називају Пасха.
Ујутро је Мојсије повео народ из Египта и кренули су
на исток. Била је то колона од шест стотина хиљада одраслих људи (не рачунајући
децу). Бог им је обећао да ће их водити у земљу коју је припремио за њих. Водио
их је тако што је испред њих ишао у виду стуба од облака током дана, а ноћу у
виду стуба од ватре.
Међутим, када су напустили Египат и стигли до Црвеног
мора, фараон се покајао што је дозволио Израилцима да оду из земље. Сместа је
наредио да се опреми шест стотина бојних кола (двоколице) и да крену у потеру
за њима. Када су их видели, Јевреји су се силно уплашили и обратили су се
Мојсију. Неки су га грдили говорећи да би било боље да су остали у Египту као
робови него да погину овде у пустињи. Мојсије их је смиривао речима: „Не бојте
се! Станите па гледајте како ће вас Господ избавити данас; јер Египћане које
сте данас видели нећете видети никад више.“ Тада Господ рече Мојсију да подигне
свој штап и да пружи руку ка мору, па ће га тако раздвојити. Тада дуну са
истока јак ветар, те раздвоји Црвено море на два дела, тако да се по средини
могло проћи као по сувом тлу. Израилци прођоше туда, а Египћани пођоше за њима.
Кад је прошао и последњи јеврејски путник, Господ рече Мојсију да пружи руку ка
мору да се врате воде на Египћане. Мојсије пружи руку и вода из мора преплави
египатске војнике, те ниједан од њих не преживе.
Тако се Израилци спасоше египатског ропства. Овај
догађај који је Господ уприличио да би показао своју славу и спасао изабрани
народ има такву симболику да предсказује Христа, његову жртву и Васкрсење –
избављење од смрти. Јагње које је жртвовано и чијом је крвљу народ спашен од
смрти, представља самога Исуса Христа, јер смо његовом жртвом на крсту и
његовом крвљу (Свето Причешће) искупљени. Осим тога, дан када је Господ страдао
на крсту био је дан када су Израилци клали пасхално јагње, а васкрсао је из
мртвих непосредно после Пасхе. То је разлог зашто се Васкрс празнује одмах
после овог јеврејског празника и зашто се назива и „Нова Пасха“.
Наставник Саша Васић
Comments
Post a Comment